Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Vervolg: Zonder gas toch blijven betalen? (Deel 2)

Deze week, eind juni 2019 schreef ik een blog post over mijn verrassing omtrent de kosten van gas laten vergrendelen of de netwerkkosten gewoon laten doorlopen. Volgens Enexis was dat laatste gunstiger. Lees er meer over in mijn blogpost.

Maar over het onderwerp en de bedragen heb ik met Greenchoice uitgebreid gesproken. De informatie van Enexis dat de kosten voor continueren van de netwerkkosten slechts 130 euro bedragen blijkt onjuist. Voor mijn woning gelden 170 euro netwerkkosten per jaar. In dat geval heb ik dus toch financieel de beste keuze gemaakt (afsluiten voor 12 maanden kost 137 euro) Ik heb Enexis natuurlijk om een reactie gevraagd. Het blijkt dat de medewerkster van Enexis de netwerkkosten bij een gasverbruik minder dan 500 m3 gegeven heeft. Die zijn 10,5 euro per maand. Maar mijn gasverbruik dit jaar zal boven de 1000 uitkomen, zelfs als ik nu nog 4 maanden geen gas gebruik. Ik val dus het hele jaar in de hogere kosten van 14,5 euro per maand. Pas na twee jaar zal achteraf geconstateerd worden dat ik echt minder dan 500 m3, namelijk 0 m3 heb gebruikt. Pas na die twee jaar worden de netwerkkosten verlaagd.

Volgens mij is er mogelijk wel een truc. Als je je gascontract opzegt en dan bij de leverancier weer een nieuw contract start val je wellicht meteen in het lagere tarief bij minder dan 500 m3 gas. Ook dit levert op korte termijn geen kostenbesparing. Op basis van historie zal de leverancier eerst het hoge tarief in rekening brengen en pas na 1 jaar achteraf je de te hoge kosten terugbetalen.

Ook krijg je met deze truc een eindnota met alle gedoe er omheen. Gewoon door laten lopen zoals de medewerkster van Enexis adviseerde zou echt minder lastig zijn, maar dat het goedkoper is dan laten vergrendelen is nu definitief naar het rijk der fabelen.

Ik had onvoldoende rekening gehouden met de consequenties van de eindnota. Doordat ik de zomer mijn contract beëindig heb ik relatief veel gas gebruikt ten opzichte van de betaalde voorschotnota's. Dat ik geen gas meer gebruik in de toekomst doet daar niets van af. Greenchoice rekent gewoon voor gas af. Met als gevolg dat je meerdere honderden euro's moet betalen. Deze krijg je aan het eind van je gebruikersperiode wel weer terug maar dat kan nog maanden duren. Ik betaal 90 euro per maand aan Greenchoice. Dat ik bij de afrekening 550 euro moet betalen voelt heel verkeerd. Voor veel mensen kan de automatische afschrijving door de energieleverancier een blokkade van de bankrekening geven doordat je rood komt te staan. Greenchoice is zich hier wel van bewust maar kan er niets aan wijzigen.

Dit zelfde probleem van hoge eindnota's krijg je trouwens ook als je een slimme meter krijgt in de zomer. In dat geval moet ie altijd bezwaar maken bij je energieleverancier. Voor deze, vaker voorkomende, situatie heeft Greenchoice wel een standaard oplossing. De eindnota wordt uitgesteld tot het einde van de gebruiksperiode. Voor gas afsluiten is deze standaard oplossing er nog niet. In mijn geval heeft Greenchoice toegezegd mij ook op deze manier te behandelen.

Fijn dat Greenchoice belde haar aanleiding van mijn melding en open staat voor verbeteringen. Wel blijkt dat het van het gas afgaan onverwacht lastig is!




Deze pagina delen: