Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Niet praten maar gewoon doen

Update 15-12-2019 Ondanks alle positieve berichten tot begin december blijkt Tesla toch niet de afspraak voor levering in 2019 na te komen. Zonder communicatie vooraf wordt telefonisch doorgegeven dat alleen een 12000 euro duurdere TESLA op tijd geleverd kan worden. Dat is voor het beginnende bedrijf Bona Ciklo niet haalbaar. De bestelling moet worden gecancelled en ik moet op zoek naar een andere oplossing. Erg teleurstellend!

Eind 2017 begon ik met Bona Ciklo, een bedrijf in Duurzaamheid, of Volhoudbaarheid dat ik een beter woord vind. Ik ben werkzaam in de energietransitie en circulaire economie en houdt me alleen nog maar bezig met zaken die echt impact maken op ons klimaat en toekomst. Ik reis veel met de trein en fiets maar kom ook niet onder gebruik van de auto uit. Tot nu toe de zuinigste benzine auto in zijn klasse waarmee ik ook echt 1 op 20 mee haal. Maar voor mijn bedrijf voelt dat toch niet goed. Mooi praten over de energietransitie en dan niet doen, dat past niet bij mij. De private lease overeenkomst voor de benzine auto loopt binnenkort af dus we waren ons aan het oriënteren. Nu ook een trekhaak op een elektrische auto tot de mogelijkheden hoort en we in de vakantie er met de vouwwagen op uit kunnen, heb ik een Tesla 3 besteld. Een witte die binnenkort te zien is in Roermond en omgeving voorzien van het groene Bona Ciklo logo.

In de toekomst wil ik ook meewerken aan deelconcepten met deze auto. Hij staat best vaak voor de deur. Dat was nog een flinke bevalling. Eigenlijk was er geen verzekering die deelgebruik toestond dus kopen of financial lease vielen uiteindelijk af. Kyoto Lease, de groenste lease maatschappij van Nederland vindt deelauto gebruik gelukkig geen punt. Tegen een vergoeding van 25 euro per maand mag de klant de auto ook via Snappcar of Buurauto uitlenen. Dus de auto komt als operational lease bij het bedrijf.

Ik begrijp dat veel mensen niet weten dat er nu ook elektrische auto's met trekhaak op de markt komen. De Tesla 3 kan 910 kilo trekken dus een caravan zit er nog niet in dan kom je toch bij de duurdere Tesla X. Maar een vouwwagen zoals onze Holtkamper Kite mag geen probleem zijn. Ik zal via de blog jullie laten weten hoe het bevalt.

Ik ben nu bezig me te verdiepen in laadpassen op de openbare laadinfrastructuur. Omdat er een fietspad ligt tussen ons huis en de parkeerplaatsen kan ik helaas niet de zonnestroom van het dak de auto in sturen. Ik kom terecht bij de Nuon laadpaal verderop in de straat en ben nu op zoek naar de laadpas met de beste dekking en 22 ct/kWh op de Nuon paal. Ik sta open voor tips en zal deze weer delen via de blog.

O ja, ik moet nog even wachten, de levering is in december 2019.




Deze pagina delen: