Op het plaatje staat een prachtig gerezen brood. De noodkreet uit de titel heeft dan ook geen betrekking op de huidige situatie. Na de door mij beschreven reparatie (zie de vorige
blogpost hierover) doet de broodbakmachine (Panasonic SD-ZB2502) het weer fantastisch. Het brood rijst weer uitstekend en het brood is weer luchtig en lekker. Dit sluit een jaar van trouble shooting af, de reden voor het nogmaals schrijven over dit probleem. Ik hoop dat heel veel mensen die problemen met het rijzen van het brood hebben, deze blog lezen en voor een paar euro hun dure broodbakmachine kunnen laten repareren.
Bij ons thuis wordt al vier jaar elke twee dagen een brood gebakken. Helaas was het resultaat in het afgelopen jaar niet wat het moest zijn. Soms lukte het, veel vaker was het resultaat een ingestort brood of een amper gerezen, dus hard en niet luchtig brood. Zoeken naar oorzaken op het internet gaf redenen als “gist is oud”, teveel water, te weinig water, temperatuur van de ingrediënten niet goed (te warm, te koud), teveel zware ingrediënten als noten, etc., etc., etc. Alles hebben we gevarieerd en gewijzigd. Met geen enkel positief resultaat. Nicole gaf al maanden geleden aan dat de machine overleden was, ik als techneut snapte dat niet omdat de machine soms wel goed brood gaf. Wel moest ik toegeven dat het brood steeds vaker mislukte en de laatste paar keer was het gewoon niet goed gemengd. Ik was overtuigd, de machine was defect. Gelukkig vond ik een internet bericht dat mij richting een defecte condensator stuurde. Als een condensator spanning gaat lekken, neemt de kracht van de menger af en kun je met de hand de kneder tegenhouden. Dat was duidelijk aan de hand bij onze machine. Ik heb zoals beschreven de condensator vervangen en alles is weer goed. Kosten 7 euro!
ik had nooit gedacht dat een slecht gerezen brood veroorzaakt kon worden door een slechte condensator. Pas toen het brood niet goed gemengd bleek te zijn na het programma viel het kwartje dat er met de kneder wat mis was. Een simpel probleem dat makkelijk opgelost kon worden. Op het internet is ook te lezen dat machines met dit defect soms worden opgestuurd naar Panasonic. Na “reparatie” of controle werkt de machine nog niet. Ik heb vandaag Panasonic gebeld en zij boden aan deze handleiding te plaatsen bij de FAQ’s van de machine. hopelijk voorkomt dat wat de meeste mensen zullen doen: weggooien omdat ze geen idee hebben hoe te repareren en de speciaalzaak een reparatie van meer dan 100 euro zal aanraden en de klant zal adviseren een nieuwe te kopen. Eeuwig zonde als je ziet hoe makkelijk het te repareren is. Ik zal Panasonic vragen of de passende condensator bij hen gekocht kan worden, dan is de reparatie nog makkelijker.
Als je niet zo handig bent als ik, ga dan met je machine naar het plaatselijke repair café, laat de eerdere
blogpost lezen en ga weer lekker aan de bak!