Eindelijk krijgen jullie een update over het gebruik van mijn Fairphone. Hoewel al gekocht op 9 december 2017, kon ik geen enthousiaste blogpost over deze telefoon plaatsen. Nu ik zonder problemen de telefoon een week (!) heb kunnen gebruiken, nu toch eindelijk na meer dan 4 maanden een blog met mijn ervaringen. Het waren geen fijne maanden, maar ik hoop dat het nu beter gaat worden.
Ik schreef in december op social media enthousiast dat ik voor mijn duurzame bedrijf Bona Ciklo, een duurzame keuze voor de Fairphone had gemaakt. Een repareerbare telefoon waarvan de grondstoffen op een eerlijke en schone manier worden verkregen, waarbij de werknemers een eerlijk loon krijgen en de telefoon beter recyclebaar is. Genoeg redenen waarom ik vind dat eigenlijk meer mensen voor deze bewuste telefoon zouden moeten kiezen. Wat ik niet wist was dat gebruikers van de telefoon erg ontevreden waren/zijn over de telefoon. Tot mijn verrassing kreeg ik als reacties op mijn social media post: "maar hoe zit het dan met de restarts???" Ik reageerde nog positief: "nog niets van gemerkt" maar dat was slechts het eerste weekend. Na het weekend begreep ik wat mijn Facebook vrienden wisten en wat ik graag van tevoren had geweten. Mijn Fairphone herstartte namelijk meer dan 10 keer per dag waarna drie pincodes moesten worden ingetypt om de zaak weer aan de praat te krijgen. Met mijn nieuwe bedrijf was ik meer niet bereikbaar dan wel, geen goede zaak en zeer frustrerend. Googlemaps deed het 3 minuten en dan herstartte de telefoon, om gek van te worden. De support van Fairphone raadde mij aan de telefoon bij KPN terug te brengen en een nieuwe te vragen (Dit heet dead on arrival in deze business, de klant krijgt binnen twee weken een telefoon als die het niet doet). Dit betekende voor mij als klant wel dat ik alle apps weer opnieuw moet instellen en als heavy gebruiker van een smartphone zijn dat er nogal wat (10 uur werk elke keer op de nieuwe telefoon). Helaas bracht deze nieuwe telefoon ook geen soulaas. Binnen twee weken stond ik op advies van Fairphone weer bij KPN in de winkel voor een omruilactie. Volgens Fairphone lag het aan de hardware van sommige toestellen en had ik gewoon pech en zou een volgend toestel wel werken. En natuurlijk kon ik de koop gewoon ontbinden. Ik kan je verzekeren, met alle ellende heb ik daar serieus over gedacht. Toch gaf ik Fairphone nog een kans.
KPN voelde niet veel voor deze continue ruilactie en trad ook in contact met Fairphone en hoorde daar rechtstreeks van de problemen. Toen de derde Fairphone weer dezelfde problemen had stelde KPN (super service) tijdelijk een leen Nokia 3 ter beschikking. Ook Android, ook dual sim. Deze telefoon heeft tijdens de weken van gebruik geen enkel probleem gegeven. De medewerker van Fairphone gaf aan dat ook 1 van de applicaties voor de problemen kon zorgen, maar deze ervaring gaf aan dat ik daar eigenlijk niet bang voor hoef te zijn.
Eind februari/maart heeft Fairphone een software update ter beschikking gesteld, waarmee ik nu al een week zonder noemenswaardige problemen mee heb gewerkt. Dus geen hardware probleem in het toestel. Het ergste vind ik dat nu in het forum door Fairphone wordt gesteld dat al 6 maanden bekend is dat bepaalde componenten/chips voor problemen zorgen maar dat nu eindelijk een software oplossing gevonden is. Ik vind dat een transparante onderneming ook transparant naar haar klanten moet zijn, ook naar potentiële klanten. Ik had nooit in december gekozen voor een Fairphone als ik geweten had van de restarts waardoor de telefoon onbruikbaar is. Ook wist ik niet dat heel veel gebruikers bij milieuministeries en organisaties de Fairphone allang weer ingeleverd hebben omdat de telefoon het gewoon niet doet/deed.
Ik heb 10 jaar lang alle versies van iPhones gehad, ik ben een heavy gebruiker en moest behoorlijk wennen aan Android en de Fairphone. Toch ben ik blij dat ik de handdoek niet in de ring gegooid heb en ben blijven proberen, want ik kan er nu goed mee werken. Enige kanttekening is dat dat nu pas een week is, dus hoe de telefoon op termijn gaat werken weet ik niet. Qua restarts ben ik optimistisch. Ik ga proberen via deze blog en benaderen van de CEO van Fairphone ervoor te zorgen dat klanten op de juiste manier worden behandeld. Ik voel mij niet serieus genomen, heb er veel te veel tijd in moeten steken en ben met een kluitje het riet in gestuurd. Niet echt Fair vind ik. Ik blijf optimistisch dat de Fairphone het blijft doen en daarmee echt een alternatief is voor de andere telefoons in de markt. Wordt vervolgd............