Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Afscheid van mijn Fairphone

De kogel is door de kerk, ik heb afscheid moeten nemen van mijn Fairphone. Met pijn in het hart, maar ik kon niet anders. Hoe goed de intenties ook zijn van het bedrijf Fairphone, een telefoon moet wel doen waarvoor die is bedoeld, zoals bellen en gebeld kunnen worden. Helaas blijkt dat geen logische zaak, iets dat ik heb ondervonden in de afgelopen 7 maanden waarin ik maar liefst 5 nieuwe Fairphones verstrekt kreeg als vervanging voor exemplaren met ernstige defecten. Elke keer constateerde ik dat na tijdrovend instellen van alle applicaties (ongeveer 10 uur werk, elke keer als ik een nieuw toestel ontving) het nieuwe exemplaar weer na korte tijd alle problemen vertoonde die het eerdere exemplaar ook vertoonde. Voor mij is het duidelijk, de hardware veroorzaakt niet deze problemen, het is de software waar het fout gaat. Ik zeg niet dat er niet gebruikers zullen zijn die wel tevreden kunnen zijn met hun Fairphone, wat ik wel weet is dat de combinatie van dual Sim en Fairphone in mijn geval echt niet werkt. Het grootste probleem vind ik nog het gebrek aan transparantheid dat Fairphone vertoont. Ik snap dat je niet graag toegeeft dat er problemen zijn, dit zal zeker de verkoop negatief beïnvloeden, maar klanten doen voorkomen dat alles in orde is, dat je gewoon pech hebt met het defecte toestel en dat je met je nieuwe exemplaar vast tevreden zult zijn, steekt me het meest. Ik heb echt lang geprobeerd de problemen aan te kaarten, ben zelfs naar Amsterdam gegaan om uit te leggen waar een gewone gebruiker tegenaan loopt en heb daar een compleet getest toestel meegekregen. Ook dit toestel heeft dezelfde problemen.

Als je een probleem rapporteert, meldt, word je naar het Forum doorgestuurd om zelf je probleem op te lossen. Hoewel daar zeker goede oplossingen tussen zitten zijn er veel problemen, zoals de door mij ondervonden, die door meerdere mensen worden gerapporteerd. Ook schrijven veel mensen emotionele betogen waarom ze hun Fairphone met pijn in het hart wegdoen. Maar in Amsterdam wordt volgehouden dat niet bekend is dat veel gebruikers problemen ervaren. In mijn netwerk heb ik ondertussen begrepen dat de meeste ministeries het gebruik van Fairphones al hebben teruggedraaid en ik zie vrijwel niemand in de praktijk met een werkend exemplaar. Natuurlijk is het fantastisch als je zelf de camera module kunt vervangen, maar een camera mag toch niet binnen 2 maanden defect raken? En dat bij drie verschillende nieuwe toestellen. Omdat de camera het in alle gevallen na de software update weer deed weet ik vrijwel zeker dat het geen hardware probleem is. Ik weet dat ze in Amsterdam hard bezig zijn met Android 7, hopelijk brengt die software update de oplossing voor deze problemen en kunnen mensen weer zonder aarzelen een Fairphone gaan gebruiken.

Zoals gezegd, misschien heeft niet iedereen problemen met de Fairphone. Ik heb de volgende problemen gekend die me veel frustratie hebben gegeven.

De belangrijkste problemen deden zich voor tussen december en maart. De telefoon herstartte gedurende de dag meerdere keren waarna je je pinSim code moest invoeren voordat alles weer werkte. Vooral tijdens navigatie met Google Maps gebeurde dit al na 10 seconden navigeren. Heel veel gebruikers rapporteerden dit probleem en mijn enthousiaste blogpost over mijn eerste Fairphone werd met ongeloof gelezen door mensen in mijn tijdlijn die wél van de reboot problemen wisten. Achteraf toen dit probleem eindelijk opgelost was via een grote software update (versie 18) in maart bleek dat Fairphone al 6 maanden wist dat software problemen de oorzaak waren en achter de schermen druk bezig was. Maar dat wist ik natuurlijk niet als klant en ook KPN die mij het toestel verkocht wist dit niet. Die moesten van Fairphone mij maar een nieuw toestel geven, dat elke keer hetzelfde probleem had. KPN heeft me uiteindelijk een vervangende Nokia gegeven om in deze periode in elk geval gebeld te kunnen worden voor mijn bedrijf.

Door support werd regelmatig gesuggereerd dat mijn gebruik of mijn applicaties de oorzaak waren van de reboots. Maar op de Nokia deed alles het gewoon en na de grote software update werden ook op de Fairphone geen reboots meer gezien.

Sinds de software update kan ik de telefoon in elk geval soms gebruiken, maar bij alle exemplaren hield de camera op verschillende momenten mee op. Dan doet die het wel in whatsapp, maar niet in Facebook of andersom. Ik kreeg advies om de telefoon weer om te ruilen bij KPN, maar dat betekent dan weer opnieuw alles instellen. Ook dit probleem werd met een software update verminderd, maar zelfs bij een telefoon van 1 week oud probeerde ik al een keer vergeefs een foto te maken. Ik ken mensen die accepteren dat de camera niet werkt en dat ze 6 maanden op een nieuwe module moesten wachten,maar in mijn geval betekende dat ik toch met twee telefoons op zak liep. 1 om mee te bellen en 1 om te fotograferen. Zucht.

Regelmatig krijg ik een oproep gemist bericht. Dan blijkt er iemand gebeld te hebben maar ik had geen oproep gezien. Recent heb ik in het echt gezien wat er gebeurde. De telefoon lag naast mij, de computer begon te zoemen zoals die doet als er een GSM wordt gebruikt maar geen oproep in beeld, geen ringtone, geen vibratie. Wel na 1 minuut een sms over de gemiste oproep. Omdat ik echt niets met het toestel aan hè doen was, weet ik zeker dat ik niet zelf verantwoordelijk ben voor de gemiste oproepen. Ik snap ook dat als ik met nummer1 aan het bellen ben, nummer2 niet kan worden bereikt, maar de telefoon gaat in mijn zak gewoon niet over, ik ben soms gewoon niet bereikbaar.

Het laatste probleem is vooral storend als je vaker of veel moet bellen. In 30% van de gevallen wordt na intoetsen van het nummer geen verbinding opgevouwd.je krijgt geen verbinding, je oproep staat niet in het historisch overzicht en je miet gewoon het hele nummer opnieuw intypen. Zonde van de moeite en tijd.

Heb jij geen DualSim behoefte dan werkt de Fairphone bij jou misschien wel, maar ik raad je aan na aanschaf het toestel heel goed te testen en anders binnen twee weken de koop ongedaan te maken. Dit is ook het advies dat KPN hun klanten waarschijnlijk gaat geven.




Deze pagina delen: