Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Met de elektrische camper op stap

Wie A zegt en elektrisch rijdt moet eigenlijk ook met de elektrische auto op stap, op vakantie. In de meivakantie probeerden we een elektrische Volkswagen T2 van Evan. Pjotr en Erik (en sinds kort ook Thomas) van Evan hebben via crowdfunding originele Volkswagen T2 Campers op de kop getikt en de verbrandingsmotor vervangen door een elektrische aandrijving.  Daarmee kunnen deze fantastische nostalgische Volkswagenbusjes nog vele jaren met plezier worden gebruikt!

We kamperen al jaren en zijn echte vouwwagenliefhebbers. De laatste jaren trekken we met de Holtkamper Kyte rond. Een grote vouwwagen met ingebouwde keuken en onder het bed veel opbergruimte. Maar onze elektrische Renault ZOE kan geen vouwwagen trekken, dus moeten we in de vakantie nog een gehuurde benzine- of dieselauto gebruiken. We wilden eens kijken of wij als fervente vouwwagenkampeerders een camper zouden kunnen waarderen.

Als je de Volkswagen T2 camper bij Evan huurt, via Goboony, weet je zeker dat je tijdens het laden en op de camping heel veel aanspraak krijgt! De wagen is nog steeds enorm geliefd en dat hij niet voor de grap aan de laadpaal staat, maar echt elektrisch rijdt, kunnen mensen maar moeilijk geloven, maar zonder uitzondering kan iedereen het waarderen! 

Het camperinterieur is origineel, wat betekent dat er in deze kleine ruimte op ingenieuze wijze allerlei kastjes zijn gerealiseerd. Enorm wennen voor ons, gewend als we zijn aan de ruimte in de Kyte, maar je hebt alles bij de hand. Lekker koffie op de tweepitter gezet tijdens ons eerste laden. De range van de bus is op dit moment 150-170 km (begrensd tot 85 km/uur). Snelladen kan helaas nog niet (komt er wel aan), je moet gewoon aan een reguliere laadpaal met 10-11 kW per uur de accu bijladen. Lekker relaxt en goed te plannen, maar naar Frankrijk zou ik er niet mee gaan. Meestal combineerden we het laden met een flinke fietstocht. We rijden naar het begin van de route, zoeken een laadpaal en gaan lekker fietsen. Als we dan terug komen is de auto lekker opgeladen, zonder dat we erop hoeven te wachten.

Leuke, enthousiaste jongens die Pjotr en Erik. Met veel enthousiasme kregen we de eerste dag de gele bus uit 1976 mee. We waren de tweede huurders. Om een probleem uit de weg te helpen hadden ze 's ochtends nog een draadje verlegd. En zo reed ik de eerste tunnel in, deed het licht aan en toen kwam de camper tot stilstand. Rijden met licht was door de aanpassing niet meer mogelijk, helaas. Zo eindigde ons camperavontuur bijna in Beesd, maar gelukkig kwam Erik de groene bus langs brengen. Duizend excuses natuurlijk. De eerste dag van Utrecht naar Roermond duurde met 9 uur reistijd zo wel heel lang. De groene bus was hun eerste exemplaar en had al heel wat huurders blij gemaakt. Wij hebben de smaak van het camperen wel te pakken. Lekker snel inpakken, zonder geluid over de camping en naar de bestemming rijden, heerlijk dat elektrisch rijden. Als jij ook zo'n unieke ervaring wilt boeken, kijk dan bij het camperplatform Goboony. Makkelijk boeken en 24 uur van te voren zelfs te cancellen als het nodig mocht zijn.

Wel constateerden we dat we met onze leeftijd wel betere stoelen en wat meer ruimte nodig hebben. Mogelijk huren we volgende keer een moderne elektrische camper van Leavv of EV-camper. Deze kampeerauto's zijn tot camper omgebouwde elektrische Peugeot e-Expert busjes, iets groter dan deze toch wel kleine T2 Volkswagen. 

Maar naast Evan in Utrecht zit ook Ventje, camperbouwers die een T5/T6 Volkswagens een fantastisch interieur geven. Waar het Westfalia interieur van onze gehuurde camper vrijwel ongewijzigd nog steeds in Duitsland wordt ingebouwd in nieuwe Volkswagens hebben de ontwerpers van Ventje een compleet, ingenieus interieur ontworpen. Slimme lades, opvouwbare stoelen, het is allemaal superslim ontworpen. Helaas is er nog geen elektrische T6 bij Volkswagen van de band gerold, maar als dat gaat gebeuren zijn wij mogelijk de eerste huurders. We kijken ernaar uit!

 





Volgend artikel:
3D-printen in een Repair café

Vorig artikel:
Gastblog, energiebesparing


Deze pagina delen: