Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Blokkeertarieven bij Allego en Road (E-flux) laadpalen

Dit is een updated versie nadat ik via Linkedin reacties ontving. dd 25-2-2025 (en waarschijnlijk al verouderd als ik op "publiceer" druk ????

Voor de gemiddelde Limburgse elektrische rijder is dit wellicht best nieuw. Blokkeertarieven bij sommige palen. Soms heb je daar geen last van want sommige partijen rekenen deze kosten niet door, maar hanteren op die palen een hoger kWh tarief. (in de vorige versie van deze blogpost noemde ik nog Vattenfall, maar in de afgelopen periode heb ik zelf ook bij Allego geladen met mijhn Vattenfall pas en ze rekenen de 5 cent/minuut nu ook door) In de meeste gevallen bij het laden bij een Allego paal worden wel blokkeertarieven doorgerekend. Vaak 5 cent/min, soms met een maximum van 12-16 uur. Doel van de blokkeertarieven is dat mensen sneller hun auto van de laadpaal halen, op zich een loffelijk streven. Met de groei van elektrische en hybride auto’s is het bij ons ook vaak dringen en dan zeker als bepaalde buurtbewoners de auto 2-3 dagen laten staan. Ik hoop maar dat stadstoezicht een keer ingrijpt, want Vattenfall heeft geen blokkeertarieven in Limburg/Brabant. In het begin dat Allego de tarieven introduceerde gingen die al in op het moment dat je je auto koppelde, nu is het meestal pas na 5 uur. In de veronderstelling dat de auto na 4 uur wel voldoende volgeladen is. (wat door de netcongestie en krappe vermogens soms echt niet meer zo is waardoor je veel langer moet laden)

Een kennis van ons stuurde mij de screenshot van de ANWB van een Allego paal in Zuid-Holland (in de noordelijke provincies waar Allego de concessie heeft worden volgens mij geen blokkeertarieven in rekening gebracht) . De locatie was de Allego paal aan de Wurft 4 in Sommelsdijk. Meer dan 12 euro blokkeertarief en 7,79 euro parkeertarief terwijl er op de paal niets staat aangegeven. Hij was niet blij, daar kan ik me alles bij voorstellen. Deze blog is een duidelijke waarschuwing, wees je bewust van blokkeertarieven bij Allego en Road!

Het lastige is dat deze kosten in de laadapps van de grootste aanbieders in Nederland niet of nauwelijks worden genoemd, ook niet bij de ANWB, wiens pas werd gebruikt om de laadsessie te doen. Als je vaak bij een Allego paal laadt, of laadde, dan weet je wel van deze kosten, maar als onschuldige EV-rijder die de discussie gemist heeft, weet je van tevoren niet waar je aan toe bent. Je bent aangekomen en wilt de auto voor de terugreis gewoon volladen. Het enige dat helpt en dat is natuurlijk een goede oplossing: haal de auto van de paal af als die vol is. In dit voorbeeld was er echter sprake van  een leenauto, dus geen app om in de gaten of de auto al vol was en de snelheid van de paal was echt niet hoog. Moet je dan elke 20 minuten naar je auto lopen? Moet je om  07:00 de auto van de paal halen terwijl je normaal pas om 8 uur opstaat?

In het document dat je via de link kunt openen heb ik wat meer informatie en screenshots toegevoegd. Een aanrader voor de newbys in EV-land. (EV = Elektrische Voertuigen) Bekijk hoe je in de ANWB app met veel moeite wel de missende informatie kunt vinden, maar verwacht niet dat het daarmee simpel wordt. In de Vattenfall app worden (nu de kosten worden doorgerekend, ook bij deze paal) de kosten veel transparanter getoond. Eén van de reacties op Linkedin zei dat je voor dit soort tarieven beter even bij Tesla, Ionity of Fastned kan gaan en daar is niets aan gelogen.

Verder meer informatie bij de VER (Vereniging van Elektrische Rijders) waar je zowel gratis lid kunt worden als een premium abonnement kunt afsluiten. Voor lobbywerk, informatie en al je vragen. Samen staan we sterk!

 





Vorig artikel:
Verf, tweede kans


Deze pagina delen: