Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Laadpaal op de Kapellerlaan

Recent werd de eerste laadpaal voor auto's op de Kapellerlaan in Roermond geplaatst. Op aanvraag van één van de bewoners die in het bezit is van een hybride auto. Lijkt me een goede zaak voor een meer duurzame toekomst, hetgeen ik dan ook enthousiast op Facebook via DuurzaamRoermond deelde. Grappig dat deze eerste plaatsing voor zoveel consternatie in de buurt en verbeterpotentiëel leidde. Ik deel deze ervaringen graag zodat nieuwe plaatsingen soepeler kunnen gaan.

Er zijn in Roermond een aantal laadpalen gepland. Als je een elektrische auto hebt kun je een aanvraag indienen. Het is beleid van de gemeente de paal in een straal van 300 meter te plaatsen, maar niet voor de deur van de aanvrager. Om te voorkomen dat het "mijn" laadpaal wordt.

De gemeente houdt ook een boetebeleid aan. Als je er staat geparkeerd en niet aan het laden bent kan je 90 euro boete krijgen. Ook als je accu vol is moet je de auto dus verplaatsen. Dat kan problemen zoals in andere gemeentes optreden voorkomen (de laadpalen zijn onvoldoende beschikbaar doordat auto's blijven staan als hun (kleine) accu is opgeladen).

Dit beleid leidt er wel toe dat de zakelijk elektrische auto's in de straat die in het weekend niet worden gebruikt, een volle accu hebben en nu ineens elders in de straat worden geparkeerd in plaats van op de laadpaalplaats. Netto is de parkeercapaciteit nu dus afgenomen want het hele weekend is de laadpaal leeg.

Er is geen melding vooraf geweest, zelfs niet aan de direct aangrenzende buren. Qua communicatie niet slim, mensen voelden zich overvallen.

Inparkeren in de vakken met flankerende platanen en een laadpaal is knap lastig. Twee auto's gaat eigenlijk niet (komt ook omdat bepaalde hybride auto's ook wel erg groot zijn)

De prijs van de stroom en de starttarieven blijken best tegen te vallen. Het is niet zo goedkoop om elke dag even je auto op te laden. Laden op het werk is goedkoper 😀

Intussen is er al met de gemeente overleg geweest en geconcludeerd werd dat het Lief-Vrouweveld (net om de hoek) achteraf een betere plek was geweest. Voor alle bezitters van elektrische en hybride auto's gewoon goed bereikbaar, makkelijker inparkeren en minder impact op de rest van de plaatsen. De gemeente gaat dit meenemen in de herinrichting van de Kapellerlaan.

P.s. Goede kijkers zien dat bij de plaatsing iets misgegaan is. De pijlen wijzen op de foto nog naar de hemel. Dit is intussen gecorrigeerd. Het bord zou nog steeds niet juist zijn omdat het afwijkt van afbeelding op de site van de gemeente.
Niels Thijssen
dinsdag, 28 november 2017 om 12:08

Ik zie dat deze nog niet op ChargeMap staat. Wie o wie meldt deze daarop aan, al is het maar voor een actueel europees overzicht.

https://www.renewable-energy-now.org
Floris Mokveld
dinsdag, 28 november 2017 om 12:25

Goede vraag! ik zou zeggen degene die hem installeert. Heijmans in dit geval. Misschien zit het nog in de pijplijn. Ik zou het niet aan de bewoners overlaten want er blijkt nogal wat techniek bij te pas te komen. De volkswagen op de foto kan niet (meer) laden bij deze paal. Dan gaat 's nachts het autoalarm namelijk af. Dit is een bekend(?) probleem. Ik dacht dat het volwassen technologie was.....

Floris Mokveld
dinsdag, 26 december 2017 om 13:38

Op de site oplaadpalen.nl staat de paal met twee aansluitingen in elk geval aangegeven. De Chargemap kan ik niet controleren omdat ik geen account heb, maar de aanmelding lijkt goed te zijn verlopen.




Deze pagina delen: