
Ik zou heel graag mijn zonnepanelen inzetten voor het opladen van een elektrische auto. Omdat we de auto nog het meest gebruiken voor familie in het westen van het land, komt op dit moment een 100% elektrische auto nog niet in aanmerking. Maar een elektrische auto met redelijk aantal elektrische kilometers en vervolgens een mogelijkheid om een keer met benzine verder te rijden is natuurlijk een leuke oplossing. Een Opel Ampera of Chevrolet Volt heb ik zo al eens bekeken. Maar duur zijn deze auto's wel. Deze week ben ik bij de Toyota garage langs geweest. Ik ben echt van mijn duurzaamheidsgeloof gevallen. Welke domme overheid maakt dit fiscale misbruik nu in hemelsnaam mogelijk? Logisch dat de Prius Hybride als een trein loopt bij lease rijders. Door de 0% bijtelling en de aantrekkelijke aftrekmogelijkheden rijd je zo'n auto zakelijk voor héél erg weinig geld! De dealer heeft er een speciaal foldertje voor. Daarin wordt haarfijn uit de doeken geldaanbod je bijna gratis kunt rijden. En je hoeft niet eens een stopcontact te gebruiken, want waarom zou je niet gewoon op benzine rijden.
Waarom ben ik zo verontwaardigd? Voor een particulier is de Prius Hybride net als de genoemde Opel Ampera, ook een zeer dure auto. Maar veel erger is dat je gewoon een Prius koopt waar je met een stekker een accuutje kunt opladen. Je kunt dan een onooglijke 20 km met een maximale snelheid van 80 km afleggen voor de benzine motor nodig is. 20 km! Waar kun je daar mee komen? Daarna moet je alweer 1,5 uur aan de lader, snelladen is er niet bij! Die 20 km ben je al kwijt als je naar een laadpaal gaat zoeken. En let wel, de auto is exact hetzelfde als een gewone Prius, maar de prijs is minimaal 12000 euro duurder voor een particulier!!! Zelfs al zou je alleen gratis stroom gebruiken dan verdien je dit in nog geen 20 jaar terug. Laat staan als je ook benzine gaat gebruiken! Met andere woorden: deze prijs die aan Toyota wordt betaald (ook bij elke fiscaal bijna gratis gemaakte auto voor de lease rijder) is veel en veel te hoog. Dit heeft niets met fiscaal stimuleren te maken, dit is gewoon ongeoorloofde staatssteun. Heeft niemand dit dan door? Zelfs de lease maatschappij rapporteert recent alleen maar dat dit soort auto's minder zuinig zijn dan de fabrikant belooft. Maar als leaserijder koop je een Prius met extra fiscale steun omdat er een snoertje aan kan. Dat gebruik je vervolgens nooit en je lacht je rot! Ik vind het schandalig.
Toen ik mijn verontwaardiging met de verkoper deelde gaf die mij 100% gelijk. Hij kan de auto aan geen particulier slijten en kan de zakelijke verkoop niet aan.
Wie maakt aan deze onzin een eind?