(update 9-11-2017: Na de tumultueuze raadsvergadering waarin het plan werd afgeblazen wordt er nu toch weer een studie gedaan met de provincie. Zie de
Facebookpagina.
Wellicht heb je bovenstaande artist impression van een nieuw stadspark al voorbij zien komen. Een park dat de binnenstad verbindt met de noordzijde van de stad met stadskantoor, Outlet Center, bioscoop en nieuwe stadsontwikkeling als Jazzcity. Op dit moment wordt er gelobbyd om dit alternatieve plan een echte kans te geven en ik sluit me graag bij deze lobby aan.
Het huidige plan waar binnenkort mee gestart gaat worden is vooral een verkeerstechnische oplossing voor auto's. Door middel van het splitsen van lokaal verkeer en doorgaand verkeer hopen Roermond en de provincie de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren. Dit plan zal echter niet gunstig uitvallen voor fietsers en wandelaars. Want de N280 zal de stad blijven doorsnijden en een lastig te nemen barrière voor voetgangers, bewoners en bezoekers blijven. (Heb je wel eens geprobeerd veilig terug te komen van het Outlet Center of de bioscoop? Met de fiets is dit niet te doen, iets dat prachtig wordt opgelost met het alternatieve plan)
De impressie toont een gelijkvloerse verbinding tussen de noordzijde van de stad en het centrum. De bezoekers van het Designer Outlet Center kunnen makkelijk naar het centrum van de st
ad lopen (zie bijvoorbeeld rechts de impressie van het uitzicht vanuit het Outlet Center).
De voorgestelde wijziging op het oorspronkelijke plan is redelijk simpel: leg een deel van de voorgestelde rijbanen verdiept aan zodat er een tunneldak overheen kan worden gelegd. Dit tunneldak kan worden omgebouwd tot stadspark zo een groene oase vormen in de stad. Op de kaart van Roermond kun je zien hoe de stadsontwikkeling van de afgelopen jaren het aantal groene plekken in de stad heeft verminderd. Met dit park kan in één klap een flinke hoeveelheid groen worden toegevoegd, hard nodig in de tijd van oplopende temperaturen in de stad en een toenemende milieubelasting door fijnstof.
Op deze manier wordt een veel meer geïntegreerde oplossing geboden die ook voor de Roermondenaren echt wat kan betekenen in plaats van een verkeerstechnische (sub) optimalisatie.
Tegenstanders stellen dat dit plan te laat komt, dat de besluitvorming al is afgerond. Toch is er nog geen spa in de grond gegaan dus het is zeker niet te laat. En is het spreekwoord niet "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"?. Het huidige project voor de N280 gaat veel geld kosten en eigenlijk weinig voor Roermond veranderen. Door een beetje meer geld uit te geven kan Roermond echt een verbinding aanleggen en belangrijk groen aan de stad toevoegen. Als de verbinding tot gevolg heeft dat meer bezoekers de stad zullen bezoeken, verdient de aanpassing van de oorspronkelijke plannen zich makkelijk terug!
Wil je meer zien van de voorgestelde plannen, bekijk dan de
presentatie op de website
Verbonden Stad Roermond.